Собственик Финанси > Кредитирането

“УниКредит”, къде е моралът?

(1/1)

g0g0:
Пускам препечатка от 24часа на статията. Ако модераторите сметнат, че не й е мястото тук на темата да я бастисат преместят.

http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=445760
“УниКредит”, къде е моралът?
УВАЖАЕМИ господа от УниКредит Булбанк, с изненада научих, че за пореден път сте увеличили лихвата по ипотечния ми кредит - този път, както се казва - от упор, с цели 2,5 процента.

Договорът ми от 2004 г., който вие цинично наричате "с намаляващи вноски", на практика представлява кредит с постоянно увеличаващи се вноски. Хубаво е да обяснявате тази особеност и на новите си клиенти.

Управителният ви съвет винаги определя лихвата по моя кредит (както и на хиляди други българи - най-вече старите клиенти на Булбанк) в свой интерес и в мой ущърб. Когато лихвеният процент се увеличава, вноските ми се изчисляват по него.

Когато обаче той е с ниски показатели, вие неизменно измисляте нова схема, по която да пресмятате лихвата ми, като целта е тя винаги да се повишава. То не беше основен лихвен процент, базисен, EUROBOR, SOFIBOR, надбавки, добавки - само и само банката да печели, а аз да губя.

Така, независимо от пазарните условия и договора за намаляваща тежест на кредита, месечните ми вноски неизменно се увеличават, вместо да падат, както се бяхме договорили.

В интерес на истината в последните 5-6 месеца лихвата ми бе намалена на 7,18 пункта и вноските ми започнаха да падат. Най-накрая - цели 6 години, след като съм изтеглил кредита, започна да се случва това, под което се бях подписал в офиса ви на пл. "Света Неделя".

От 1 април обаче разбирам, че "динамичната пазарна обстановка" е наложила лихвата ми да бъде увеличена на 9,81 процента. Съответно и следващата ми месечна вноска се повишава на 500 лв. - точно колкото бе размерът й, когато изтеглих кредита през 2004 г.

А уж трябваше да намаляват?

Чувствам се като мравка, която пренася тежести, и аха да се добере до финала, и някой я хваща и връща на старта. Защото с това решение на управителния ви съвет вие ме връщате точно в първи клас на нашите твърде неравностойни взаимоотношения.

Сигурен съм, че някъде на третата страница с малки букви в договора ми пише, че банката може да прави каквото си пожелае с лихвата по договора.

Но, "УниКредит, къде е моралът?

Какво точно в пазарната обстановка наложи лихвата на дългогодишните ви клиенти да скочи с 2,5 пункта? При това в момент, когато повечето банки започват кредитна кампания. А някои дори намалиха лихвите точно по старите договори.

Нима поскъпна ресурсът на парите, които сте ми дали преди 6 години? Какъв точно проблем възникна пред вас?

На 3 април в интервю пред в. "Банкер" председателят на вашия управителен съвет г-н Левон Хампарцумян отрича кризата да ви е засегнала: "Но не забравяйте, че през годините на растеж УниКредит Булбанк бе доста по-консервативна от останалите банки. По тази причина тя не е толкова засегната от кризата, колкото секторът като цяло. Честно казано, ние не усещаме някакви чувствителни негативи.

А и знаете, че разполагаме с достатъчно голям капитал, който ни прави много устойчиви".

Какво при тази оптимистична диагноза наложи всички стари клиенти на "УниКредит" да бъдат натоварени с 2,5% увеличение на лихвата?

Може би изплащаме невъзвръщаемите кредити, които вие сте отпуснали? Или финансираме депозитната ви експанзия, или може би ниските лихви на новите клиенти?

През есента на миналата година в едно друго интервю г-н Хампарцумян казва: "Спокойно! Лихвите плавно падат!" Но какво точно има предвид той? Може би говори за някаква паралелна реалност?

Тук няма да засягам чувството за етичност, което явно ви е абсолютно непознато в този критичен момент за хиляди българи. Когато всички смъкват цени, наеми, за да оцелеем заедно във финансовата криза, вие правите точно обратното.

Чувал съм, че старите и изрядни клиенти, какъвто аз например съм бил винаги през годините, се ползват с уважение и преференциални условия. Очевидно при вас важат други правила.

Явно ние - коректните платци, трябва да поемем цялата тежест на грешките, които вие сте допускали в бурния период на кредитиране.

Даже онази известна мисъл на Марк Твен, че банките ти дават чадър само, когато е слънчево, не е достатъчно силна, за да характеризира вашето поведение.

Няма въобще да споменавам и за рекордно високите у нас лихви за разлика от останалите държави, членки на ЕС. Явно ипотечният договор с УниКредит Булбанк е просто един капан, в който съм имал неблагоразумието да вляза.

Надявам се, че вие ще ревизирате това свое решение, което противоречи на всички морални и пазарни принципи и норми. Защото лихвите, които тихомълком и периодично налагате, нямат нищо общо с договора, който подписахме преди 6 години.

Най-малкото ви призовавам на същото това място във вестника да обясните подробно на старите си клиенти какво точно в "динамичната пазарна обстановка" ви принуждава да вгорчите живота им, а само преди седмица обяснявахте с гордост, че финансовата криза е профучала покрай вас.

Редакцията ще даде възможност и на кредитната институция да каже своята гледна точка.

СЛАВИ АНГЕЛОВ

OwnerBG:
Съвсем си е на място.

pmp:
"Надявам се, че вие...."

 Надявай се...

  подпис : Левон

gogolcho:
http://www.btv.bg/shows/tazi-sutrin/razgovori-gosti/story/165042534-Zashto_bankite_promenyat_ednostranno_lihvite.html

Лихвите по ипотечни кредити у нас са двойно по-високо. В Австрия например процентът за фиксирана ипотечна лихва е 3,75, а плаващата е 1,75%. У нас тя е над 8%.

През 2004 година журналистът от „24 часа” Слави Ангелов тегли кредит. Договорът му е за лихва 8,88%, която се базира на твърдия лихвен процент на банката и основния лихвен процент на БНБ. Година по-късно му предлагат да плати такса от 500 лева за предоговаряне на кредита и намаляване на лихвата му до 7,18 %. Но никой не му казва, че основният лихвен процент на банката може да се променя по желание на банката. След като иска информация от банката, за да напише материал по случая, веднага лихвата му намалява.

„Започва да се случва това, което съм подписал преди 6 години, лихвата трябваше да падне много преди това”, каза Ангелов. Получава обаче писмо, че лихвата му се повишила с 2,5 процента.  Отговорът е подписан от 2-ма директори. Там пише, че лихвата му не е скандално повишавана и е между нива 7,18% и 9,81%. От лихвения лист за кредита, приложен към отговора, обаче се вижда, че в продължение на 13 месеца тя е по-висока.

„Тази банка тегли своя ресурс от банката – майка, който там е изключително евтин. И вместо да вземаме лихви, както в Западна Европа, при нас са два пъти по-високи”, каза журналистът.

„Очевидно професионалният опит на г-н Ангелов много му е помогнал. Първият въпрос е имаме ли организация като потребители, където той да разкаже за какво става дума и да видим има ли други подобни случаи”, каза доскорошният еврокомисар за защита на потребителите Меглена Кунева. По думите й у нас има банков надзор, който се осъществява от БНБ, има Асоциация на банките, която би трябвало да влезе в диалог с потребителите, но ние не сме структурирани, защото няма гражданска организация на потребителите, която да представи случая и да се очаква някакъв резултат.

„Трябва да се разчита на институционално решение, което да дойде отгоре. Това обаче не е устойчиво, никога и в другите държави”, каза Кунева. Тя напомни и предложението си за създаване на финансов омбудсман, което не било прието от финансовите институции.

„Третата лоша новина е, че тук ЕС няма законодателство. Единственото е в областта на потребителския кредит, но в областта на ипотеките можем да имаме общата защита на  потребители, но не конкретно за ипотечни кредити”, каза Кунева. Според нея в такива случаи трябва да се проявява бдителност при подписване на договора. Ако обаче има клаузи, които ощетяват потребителя съобразно рамковото законодателство за защита на потребителя, то може да се намеси Комисията за защита на потребителите и да реши, че някои клаузи могат да бъдат обявени за нищожни.

„За съжаление ние най-напред подписваме и после си казваме: какво стана. Какво е договорът? Доброволно съгласие между две страни”, добави Любомир Христов, финансист. По думите му в случая на Слави Ангелов, договорът не е определен, а казва: „взимаш едни пари, а колко лихва ще плащаш, ще ти кажем по-късно”. Тази практика на банките уникална за България, каза финансистът.

Комисията за защита на потребителите трябва да се самосезира за клаузите по договорите между клиент и банка, които се отнасят до промяната на лихвите по кредитите  настояха финансистът и бившият еврокомисар. Още от разговора по темата – вижте в прикачения файл.

Навигация

[0] Списък на темите

Премини на пълна версия