Покажи участието

От тук може да видиш всички публикации на този потребител.

Теми - admin

Страници: 1 2 3 [4] 5 6 ... 11
46
След всяко грозно убийство, в което се открие труп в недовършен строеж, някой се сеща, че има огромно количество недовършени гробища на човешките надежди. Преписките се трупат, кухите отговори от администрацията се множат, до следващия труп. Някое бързо интервю за да отбележим проблема, малко шокиращи кадри, задължителните спринцовки на професионалните наркомани, малко клошари за аромат.

http://www.btv.bg/news/bulgaria/story/1421475532-Kolko_sa_prizrachnite_sgradi_v_Bulgaria.html

47

Вземете един казан. Ако нямате, не почвайте готвенето изобщо. Пък и какви чорбаджии ще сте, ако разполагате само с тенджерка под налягане.
Класическото извращение на рецептата е боб с наденица или с пушени кокали. Вкуса и усещането нямат нищо общо с истинската чорбаджийска лапаница. Трябва ви един ден за приготвянето и десетина сериозни човека за дегустирането.

Накиснете от вечерта два килограма дребен български боб в тенджера с вода. Нацепете един куп дърва в количество като за варене на компоти. Сутринта няма да ви е до физически занимания а и трябва да си пазите силите.

Та така. Станете сутринта, запалете огъня и сложете боба да се вари. Щом поомекне, свалете казана от огъня изцедете водата и отделете полусварения боб. Заредете отново с вода и сложете два джолана и четири пет свински крачета. Подправете с черен пипер и сол. Пуснете в казана  две глави чесън, без да разделяте скилидките или да ги белите.
Отворете си една бира и се радвайте на огъня, като подръчквате и зареждате според уменията си. Джоланчетата ще се сварят по бързо, така че проверявайте до къде са стигнали свинските крачета. Щом се разварят до ниво на разпадане извадете всичко и обезкостете щом поизстинат.

 Мушнете една керемида в огъня да се напече и пуснете една шепа картофи, няколко червени чушки и две глави небелен лук, заедно с полусварения боб в казана.
Отворете си следващата бира и внимателно извадете керемидата. Разрежете напряко през скилидките отново две глави чесън и ги подредете върху керемидката.

Междувременно може да вадите по малко жар от огъня, за да печете по една серия свински вратни пържолки, спасявайки обезкостения джолан от пристигналите дегустатори.
Боба все някога ще се свари. Щом стане, извадете зеленчуците и добавете обезкостените месца.

Пуснете няколко нарязани на кубчета моркови, обелете и нарежете на дребно сварения лук, изчистете чушките от люспи, намачкайте и пускайте на воля да се къпят в казана. Сварените чеснови глави просто изстискайте а картофите намачкайте. Объркайте ги и ги оставете да си чакат времето, заляти с малко водица за да не съхнат.
Главите чесън върху керемидката са добили вече нужния аромат, така че давете ги в бобеното чудо.

Измийте няколко домата и ги пуснете във врящата вода. След цигара време извадете, изчакайте да изстинат, нарежете на дребно и връщайте обратно. Бобеца вече май е станал. Сложете намачканите картофи с чесновата паста от сварените скилидки.
Внимание!!! Отделете няколко купички средно гъста лапаница и я скрийте от групата, някъде на студено. На другата сутрин ще разберат какво лечебно действие има. Ще се желира и може да се яде с вилица. Пуснете една буца мандраджийско масло ако ви се намира, ако няма може и купешко но не си е работа.

Как ще ядете топлата лапаница, си е ваша работа но приемайте поздравленията със сдържано достойнство на чорбаджия.

Запръжката. Забелязахте че лапаницата не се запържва с известния бъркоч от мазнина, лук и червен пипер. Подобно извращение ще развали цялата идея. Лапаницата е продукт който се приготвя от наличните зеленчуци в късна есен и е разрешена за болни от диабет, високо кръвно, капризен стомах и тежка градска депресия. Няма тлъсти меса и мазнини.
Рецептата е записана и след това реално приготвена в този вид, за първи път през 2004г. от автора.
Всички предишни и следващи рецепти ще се приготвят по автентичен начин от есента на 2011г. в една гориста местност. Казани има, дърва има, желание има, ако има желаещи за дегустатори или готвачи нека пишат на media.sobstvenik@gmail.kom

http://www.sobstvenik.com/?p=3290

48
През Каменната ера настъпват промени в отношенията между членовете на племената. За изхранването на индивидите е било необходимо голямо количество месо, което налагало да се ловуват по-едри животни – бизони, биволи и мамути.
Ловът на тези едри животни не е бил по силите на отделен ловец, което наложило обединяване усилията на двама – трима ловци, подпомагани от жени и от по-големите деца. По-късно племената трябвало да напускат границите на своята територия, за да следват стадата от диви животни, които отивали на паша на по-далечно разстояние.

Всички историци са солидарни със схващането, че съседните племена с общи граници, в интерес на мирното съвместно съществуване, са били принудени да установят определени “дипломатически отношения” помежду си, а по-малките племена започнали да се обединяват.
Всичко това довело до използването на почти еднакво облекло,  създаване на общи навици и ритуали, което предизвикало промяна в манталитета им – стремеж към индивидуални прояви на смелост и мъжество.

Един от резултатите на увеличаващите се контакти между различните племена бил и разширяването на “любовните хоризонти – любов от пръв поглед”, нещо което било възможно само между индивиди от различни племена, т.е. чужденци. Съществуват хипотези, че значително по-късно браковете между различните племена се използвали за създаване на политически съюзи.

От друга страна този начин на чифтосване, защото тогава не е съществувало истинско бракосъчетание, е сериозна крачка към отказването от случайни, чисто животински полови отношения.
И така, бавно и полека по дългия път на еволюцията, се формират расите и може би така се появява фибрата DNA, която е позволила на човечеството да преодолее всички трудности по пътя на неговото оцеляване и развитие, чрез промяна на неговата генетика.
Първото необходимо и може би достатъчно условие за това е появата на разбирането за избягване, а на един по-късен етап и забрана (tabù) на безразборните чифтосвания водещи до кръвосмешение и упадък в човешкото развитие.

Твърди се, че животните, неспособни да разпознават собственото си поколение, не биха могли да избягват половите отношения с тях. Бабуините обаче са имали tabù, подобно на женските от племето Макако и шимпанзетата. Това обаче не се случва при Гибоните. Бащата-гибон, ако е лишен от собствената си половинка се чифтосва с дъщеря си, а майката-гибон от своя страна при подобни обстоятелства прави секс със собствения си син.

Счита се също така, че животинският секс няма нищо общо с канибализма, който се смята за първото таbù на първобитния човек. След като се създават тесни контакти между отделните племена, безразборният секс окончателно бива изоставен и кръвосмешението забранено.
Това е главното морално постижение през последните 50 хиляди години преди новата ера, известно като постижение на Неолита в областта на интелектуалното развитие на прадедите ни.
Петър Мотков
Откъс от книгата „Сексът и светът“
ISBN 978-954-8105-18-7

http://www.sobstvenik.com/?p=3267

49
Читалня / Сексът и светът
« -: 22 Август, 2011, 15:49:09 »

Замислих се! Как се пише за секса, когато светът е потопен в профанноста на консумизма? С душа, с искреност и всеотдайност, може би, или с любов! Това е отговорът, който тръгва да търси читателят, когато разгръща за първи път книгата на Петър Мотков.
Поведен през лабиринта на времето и отношението между мъжа и жената, между теориите за началата на света и противоречивото отношение към продукта на любовта – децата, читателят неусетно започва да си задава десетки въпроси: Възможно ли е?  Така ли е било? А как е сега?

Къде е границата между физиологичното възпроизводство и духовното измерение на емоционалното пожелаване между мъжа и жената? Какво е сексът? Възможно ли в това толкова силно преживяване да има и толкова много политика, култура и себичност, променяли своя образ през времето, но неизменно оставали отпечатък.
Запитах се! Как може да бъде определена книгата на Петър Мотков – исторически разказ, популярен разказ, изследване или просто грижа за света на влюбените. Всичко би било вярно.

Дипломатът Петър Мотков разказва с прецизност и проследява нишката на събитията.
Натрупалият житейски опит мъж разказва със сигурността на случването. Инженерът прецизно конструира светове и събития, за да опише зависимостите между обикновения човек, неговите потребности и общностите, в които живее. Човекът Петър, търпеливо описва първичността, непосредствеността, грубостта и красотата на секса в света на човека, за да предаде посланието си на света – светът е за двама!

Препоръчвам книгата на всеки, който би искал да вкуси от абсурда на времето, за да почувства изпълващото с любов чувство на принадлежност към него!
Препоръчвам книгата на всеки, който е пропуснал нещо в живота си и би искал отнякъде да започне!
Съветвам родителите да прочетат тази книга с децата си!
Настоявам учителите да отворят с непринудения тон на текста темата за секса пред малките си и по-големите си ученици!

Емилия Евгениева
Доцент доктор от Института по педагогика при СУ

Откъс от книгата на Петър Мотков „Сексът и светът“
http://www.sobstvenik.com/?p=3262

50


Вечерта по залез слънце един селянин връщайки се от полето видял, че в неговата нива върху изоставеното огнище седи едно черно дяволче.
-Хей, дяволе, – рекъл селянинът- знаеш ли, че си седнал върху едно съкровище?
-Разбира се – отговорил дяволът. – Тук отдолу има злато и сребро, само че трябва много дълбоко да копаеш, за да го намериш.
- Ще копая толкова, колкото е необходимо. Ще намеря съкровището и ще го взема, защото тази нива е моя и всичко тук ми принадлежи.
- Съкровището ще бъде твое, само ако в продължение на две години ми даваш половината от това, което расте на твоята земя – спазарил се дяволът.
- Ще ти давам всичко, което се намира върху земята, а аз ще взема онова, което е под нея.
И хитрият селянин посадил в нивата картофи и моркови. По време на прибирането на реколтата дяволът пристигнал, огледал се нервно наоколо, но трябвало да се задоволи с увяхналите листа на насажденията.
- Този път ме надхитри и ми се подигра – промълвил недоволно дяволът – но догодина аз ще взема това, което расте под земята, а ти – онова, което расте върху нея.
- Съгласен съм – рекъл селянинът и посял ечемик.
След жътвата той прибрал зърното и оставил корените и сламата на дявола. Дявол се засрамил, свил си опашката между краката и си тръгнал омърлушен под веселия смях на селянина, който му викал на висока глас:
- Хей, дяволе, ти наистина ли не знаеше, че селяните са по хитри от дяволите?
Да, може и така да е било някога. Но, съвременните дяволити управници надхитриха селяните. Като ликвидираха ТКЗС-тата не им върнаха земята в реални граници, а ги пратиха по баирите и сокаците и после им изкупиха нивиците за жълти стотинки. Тези, които все пак успяха да си задържат земята бяха принудени да похлопат на вратите на арендаторите, които продължават да им  дават по десетина лева на декар.
Така, че на селяните и хитрушата Андрешко не би могъл да им помогне. Душите на бедните селяни вече са плесенясали от лъжи и измами и тази есен ще бъде много интересно как политиците ще ги баламосват по време на голямото пазаруване на избиратели.
Драги селяни, внимавайте! Не се подавайте на дяволските хитрини на властимащите със строителството на автомагистралите, увеличението на вдовишките пенсии и обещанията на новоизлюпените богаташи и парвенюта!

http://www.sobstvenik.com/?p=3254

51
Отказът на нотариуса да извърши нотариално удостоверяване

Също както съдиите, така и нотариусите се ползват с независимост и при изпълнение на своите функции се подчиняват само на закона - чл. 18, ал. 1 от Закона за нотариусите и нотариалната дейност1(ЗННД).

Във връзка с извършване на нотариалните действия нотариусът е длъжен да бъде безпристрастен (да не взема страна) и да опазва правата и интересите на страните - чл. 24 и 25 ЗННД, поради което и в теорията той успешно се определя като “...гарант за сигурността на гражданския оборот”2.

По реда на нотариалните производства се извършват:
1. правни сделки с нотариални актове;
2. удостоверяване на право на собственост върху недвижим имот, удостоверяване на датата, съдържанието или подписите на частни документи, както и на верността на преписи и извлечения от документи и книжа;
3. нотариални покани, протести, удостоверявания за явяване или за неявяване на лица пред нотариуса за извършване на действия пред него;
4. приемане и връщане на предадени за съхранение документи и книжа;
5. вписвания, отбелязвания и тяхното заличаване в случаите, предвидени в закон;
6. даване на справки по нотариалните книги;
7. издаване на удостоверения за наличие или липса на тежести;
8. извършване на други нотариални действия, предвидени в закон - чл. 569 от Гражданския процесуален кодекс 3 (ГПК).

Във връзка с извършването на някои от нотариалните удостоверявания могат да възникнат различни проблеми - липса на документи, наличие на спорно правоотношение, разминаване между предоставени данни и тези от Националната база данни “Население”4 и т.н.

В подобни случаи извършването на удостоверяването от нотариуса е свързано с потенциална опасност от увреждане правата и интересите на трети лица, тъй като удостоверяването дава предвидена в закона доказателствена стойност на обстоятелствата, за които нотариусът използва своята компетентност5.

Застрашен е и оборотът, тъй като е възможно удостоверяването да бъде нищожно6. Затова и законът дава възможност на нотариусите да отказват извършването на определено удостоверяване - чл. 577 ГПК.

Макар и уредбата на отказа да е доста лаконична, в съдебната практика се срещат редица противоречиви разрешения, което налага и изследването на спорните въпроси.

2. Отказ да се извърши нотариално удостоверяване
Всъщност законът не казва какво точно представлява отказът да се извърши нотариално удостоверяване. Член 577 ГПК е озаглавен “Обжалване на отказ” и урежда по-скоро самото производство.

Отказът подлежи на обжалване с частна жалба пред окръжния съд, който може да отмени отказа, при което вписването, отбелязването или заличаването се смятат за извършени от момента на подаване на молбата за него.

Следва да се обърне внимание и на един законодателен пропуск. Съгласно чл. 577, ал. 2 ГПК “за отказите да се извърши вписване, отбелязване или заличаване се водят отделни книги.”

Законът обаче не посочва кой следва да води тези книги. Нормалната логика сочи, че това трябва да се извършва от службата по вписванията7. След приемането на новия ГПК беше извършена и съответната актуализация в Правилника за вписванията8 (ПрВп), който в своя чл. 33, б. “м” вече урежда воденето на книги към службите по вписванията, с които се подреждат актовете, по които са постановени откази за вписване, отбелязване и заличаване, определенията за отказ, както и жалбите и определенията на окръжните съдилища по тях9.

Самият нотариус следва да запише направения отказ в общия регистър, който води - чл. 7, ал. 1, т. 7 отНаредба № 32 от 29.01.1997 г. за служебните архиви на нотариусите и нотариалните кантори10(Наредба № 32).

3. Производство по отказа
Всяко производство по нотариално удостоверяване започва по молба. Принципно тази молба е в устна форма, освен когато се иска издаване на нотариален акт за прехвърляне или учредяване на вещно право върху имот, удостоверяване право на собственост върху имот и вписване, отбелязване и заличаване на вписване, при които случаи следва да се подаде писмена молба - чл. 571 ГПК.

Разбира се, не е пречка и подаването на писмена молба в случаите когато такава не се изисква. Подкрепям изразеното в теорията мнение, че в хипотезата, при която е необходимо постановяването на отказ, молбата следва да бъде писмена11, за да се образува нотариално дело12.

Въз основа на тази молба и приложените към нея документи започва нотариалното производство. Отказът на нотариуса може да бъде постановен още след подаването на молбата, ако се установи например, че не са налице изискуемите документи. Не са редки и случаите когато отказът се постановява и след провеждане на определени действия в производството (например разпит на свидетели).

От текста на чл. 577 ГПК могат да бъдат направени няколко извода. На първо място, изхождайки от изричното изискване обжалването да стане с частна жалба, ясно е, че производството пред окръжния съд има въззивен характер13.

Поради това и частната жалба следва да се подаде чрез нотариуса до съответния окръжен съд в седмичен срок от постановяването на отказа14. На следващо място, в теорията се критикува15 въвеждането на изрична разпоредба за обжалване на отказа на нотариуса, при положение че е налице идентична разпоредба за отказа за издаване на охранителен акт - чл. 538 ГПК.

Смята се, че по този начин се създава излишно преповтаряне на производствата, при положение че нотариалното производство също е вид охранително производство16.

Всъщност и двете разпоредби са приложими в различни хипотези на отказ, за което Върховният съд вече е имал възможността да се произнесе17. Приема се, че съществуват два текста за обжалване на действията на нотариуса: чл. 577 ГПК и чл. 538 ГПК.

Разпоредбите на чл. 577 ГПК са специални по отношение тези на общите правила на охранителните производства и се отнасят само за нотариалните производства: правни сделки с нотариални актове, удостоверяване на право на собственост, удостоверяване на датата, съдържанието на подписите, верността на преписите и т.н. Ако нотариусът откаже още в началото да започне такова производство, за този му отказ ще се приложат разпоредбите на чл. 538 ГПК, като в този случай не е необходимо съобщаване на молителя18.

Окръжният съд се произнася по реда на чл. 274, ал. 1 ГПК19. Тъй като става въпрос за въззивно производство, съдът се произнася в закрито заседание, в състав от трима съдии. Определението на въззивния съд подлежи на обжалване пред ВКС при наличие на предпоставките по чл. 280, ал. 1 ГПК (чл. 274, ал. 3, т. 1 ГПК)20.

4. Хипотези на отказ
На практика хипотезите, при които се постановява отказ, са най-различни, но все пак може да се обособят най-често срещаните от тях.

а) Обжалване на нотариално удостоверяване от трето на производството лице
Страни в нотариалното производство са лицата, от чието име се иска извършване на нотариалното действие, а участващи в нотариалното производство са лицата, чието лично изявление нотариусът удостоверява - чл. 572 ГПК. Често различни удостоверявания имат неблагоприятни последици за трети, външни на производството лица, като в тези случаи тези лица правят опити да искат поправка на извършеното удостоверяване.
Съдебната практика вече е имала възможност да разгледа сходна хипотеза21.

Съдът е бил сезиран с частна жалба срещу отказ на нотариус да извърши поправка в констативен протокол. Основателно съдът е приел, че се касае за нотариално удостоверяване на факти, възприети лично от нотариуса.

В съдебния акт се посочва, че “доказателствената функция на нотариалното удостоверяване в процесния констативен протокол изисква максимална степен на достоверност, която се осигурява от нотариалния орган”.

Приемайки основателно, че нотариалното производство е охранително такова, поради което е едностранно, съдът е преценил, че целта на констативния протокол като охранителен акт е “...да породи изгодни за молителя правни последици, без те да представляват същевременно посягане върху чужда правна сфера”.

И тъй като охранителното производство е едностранно и безспорно, третото лице, на което се противопоставя доказателствената сила на нотариално удостоверените факти, не може да иска поправка или допълване на констатираните от нотариуса факти.

Изключително интересна хипотеза на отказ, постановен след молба за поправка на констативен протокол от трето лице е била предмет на обсъждане в друг съдебен акт22.

Производството пред въззивната инстанция е образувано срещу отказ на нотариус да поправи съставен от него констативен протокол за проведено общо събрание на акционерите в АД, като е прието, че молителят нямал качеството на страна в нотариалното производство, защото последното е било инициирано от управител на юридическото лице - акционер по реда на чл. 232, ал. 4 от Търговския закон23 (ТЗ)24.

Съдът е приел, че съставянето на констативен протокол по чл. 593 ГПК представлява нотариално удостоверяване “...досежно явяването или за неявяване на лица пред нотариуса за извършване на действия пред него, но също: и относно съгласието или несъгласието на явилите се лица за извършването на съответните действия”.

Поради това, съдът приема, че молителят може да има качеството на участник в нотариалното производство, но единствено във втората от двете възможни хипотези: “...доколкото въпросният констативен протокол отразява и негово лично съгласие (или несъгласие) за извършване на определено действие”.

Останалите изявления от участващи в общото събрание на АД негови акционери подлежат на отразяване единствено в протокола за проведено общо събрание, воден в специалната книга на този вид търговец.

Въз основа на изложеното, съдът достига до извода, че “...поправка на нотариалния констативен протокол може да иска не само “акционер или член на съвет” на АД, който е инициирал производството по чл. 593 ГПК, но също и всеки от останалите акционери в същото дружество, но само доколкото този протокол отразява собственото им съгласие или несъгласие с извършването на определено действие.

Аргументът в подкрепа на това разбиране е субсидиарното приложение на чл. 580 ГПК: “доколкото няма особени правила за съставянето на констативния протокол”, а това включва посочването в съдържанието на документа по чл. 593 ГПК на имената на лицата, “които участват в производството”.

Съдът приема, че след като искането за поправка не е имало за свой предмет съгласието или несъгласието на молителя с определено действие (например гласуване по точка от дневния ред), “...законосъобразно е било отказано допускането на поправка в протоколираното там изявление на друго лице - акционер, чието място обаче е в другия протокол по чл. 232 ТЗ.”

б) Недоказване на релевантните факти
Друга особено честа хипотеза на отказ за извършване на нотариално удостоверяване е тази, при която е налице противоречие по отношение на релевантните за нотариалното производство факти. Така например, няма как да се издаде нотариален акт за собственост въз основа на обстоятелствена проверка, ако разпитаните от нотариуса свидетели дават различни показания относно основните характеристики на имота25.
в) Наличието на спорно правоотношение
Интересна е хипотезата, при която, в хода на нотариалното производство стане ясно, че е налице спор относно граждански права. Нотариусът следва внимателно да извърши проверка, като дори и по своя инициатива (служебно)26 събере доказателства, дали не е налице правен спор27. Ясно е, че в подобни случаи производството не може да завърши с удостоверяване.

В тази хипотеза не бива обаче да се постановява отказ, а производството да се спре на основание чл. 536, ал. 1, т. 2 ГПК28 - ако по молбата за издаване на акта възникне гражданскоправен спор между молителя и друго лице, което се противопоставя на молбата29. В този случай съдът (съответно нотариусът) дава на молителя едномесечен срок за предявяване на иска.

Последицата при непредявяване на иска в посочения срок е, че производството се прекратява - чл. 536, ал. 1, т. 2 in fine ГПК.

5. Форма на отказа
Логично е да се приеме, че отказът следва да се постанови в писмена форма. Не са рядкост обаче и случаите, при които нотариусите устно отказват да извършат определено нотариално удостоверяване. Смятам, че основателно съдебната практика приема30, че с оглед характера на производството като охранително такова, не е допустимо постановяването на устен отказ31.

В теорията е изказвано мнението, че отказът следва да се извърши под формата на резолюция, поставена върху молбата на лицето, което иска извършването на съответната услуга32. В практиката обаче се срещат най-различни наименования на акта, с който се произнася нотариусът - “постановление”33, “определение” или просто “отказ”.

Смятам, че при съвременното развитие на технологиите, както и от чисто деловодни съображения, отказът следва да се постанови в самостоятелен акт, който да се приложи към нотариалното дело. При всички случаи обективираният отказ следва да е мотивиран и да посочва основанията, поради които е отказано извършването на съответното удостоверяване34.

6. Разноските в производството по обжалване на отказ
Спорен е и въпросът, дали в такова производство се дължат разноски. В много частни жалби се съдържа искане след отмяната на отказа на нотариуса, последният да бъде осъден да заплати разноските на частния жалбоподател.

Присъединявам се към становището35, че в случая следва да намери приложение чл. 541 ГПК и всички разноски в това охранително производство следва да останат за сметка на молителя.

7. Спиране на нотариалното производство
Може ли спирането на нотариалното производство да се приравни на отказ и съответно постановлението на нотариуса да се обжалва? Този проблем е бил поставен на обсъждане в практиката36, като съдът е приел, че по него няма произнасяне преди този акт, поради което и отговорът на повдигнатия въпрос е от значение за развитието на правото.

За да отговори на този въпрос, съдът е приел, че спиране на охранителното производство се урежда в чл. 536, ал. 1 ГПК, като изрично е посочил, че препращащата норма на чл. 540 ГПК към общите правила на исковото производство изключва в този случай приложението на разпоредбите от чл. 207-266 ГПК, в които се включват и текстовете на чл. 229-231 ГПК относно спиране, възобновяване и прекратяване на исковото производство.

Въз основа на тези аргументи, според мен, съдът правилно е достигнал до извода, че постановлението на нотариуса за спиране на издаването на нотариалния акт по обстоятелствена проверка не подлежи на съдебен контрол.

8. Постановяване на отказ от лица, които не са нотариуси
Глава VI ЗННД урежда хипотезите, при които нотариални функции могат да се изпълняват от лица, които не са нотариуси - съдията по вписванията, кметът, заместник-кметът, секретарят на общината, кметският наместник и българските консулски длъжностни лица в чужбина.

Кои от тези лица могат да постановяват откази? Струва ми се, макар че за част от лицата съдебна практика липсва, единственото лице, което може да постановява отказ е съдията по вписванията при съответния районен съд, в чийто район няма нотариус.

Всички останали лица не могат да постановяват откази и това е така, тъй като по силата на чл. 82, ал. 1 ЗННД съдията по вписванията има обща нотариална компетентност37, докато всички останали лица могат да извършват конкретни действия, които са изчерпателно изброени38.

9. Заключение
Краткият преглед на практиката на съдилищата показва, че частните нотариуси много по-рядко постановяват откази за извършване на нотариални удостоверявания, отколкото това правят съдиите по вписванията.

Причините за това се дължат на различията в практическите действия на нотариусите, и на множеството неформални откази, които нотариусите правят. Постановяването на изрични откази обаче следва да се насърчава, тъй като това би довело до уеднаквяване на съдебната практика, а и би дисциплинирало страните в нотариалното производство.

Надявам се маркираните в настоящото изложение спорни въпроси да събудят любопитството и да провокират всички, които се занимават с проблемите на нотариалното производство, което може да стане и с помощта на дискусия на страниците на специализираните издания.

Иван ГЕОРГИЕВ, юрист
____________

52
Стара опушена греда, грапава каменна зидария, припукване на крив пън в голямото огнище, мирис на попрепечен лук със свинска мръвчица, тежкото вино в каната, което прави от всички войводи и герои.
Ако не сте наследили стара къща, или не сте си купили подобен дом, то сигурно искате да създадете собствено убежище.
Общото впечатление е, че подобен строеж на къща с камъни, дърво, кал, слама е лесно занимание.
Ако имате парцел в населено място, и стара къща, с разрешение за ремонт и надстрояване можете да започнете да възстановявате.
Малко по сложно е да се строи в земеделска земя.Сложно, но не невъзможно.
Разрешителното за строеж не е проблем. С конструктивно становище, може да се строи в земеделска земя. Ако е само за живеене е лесно. После е трудното, защото за туризъм трябват документи които трябва да се вадят като за хотел.А има едни наредбичкии, ум да ти зайде.
Наблюдавам вече няколко подобни проекта, които тръгват със страхотната идея, но после завиват към познатото и лесното.И става една мешавица от бетон, кал, тръстика и ОСБ плоскости.
Старите строителни технологии са в пъти по скъпи от днешните модерно-традиционни.

http://www.sobstvenik.com/?p=3157

53

от Румен Леонидов

Ботев. Колко кратко и категорично име с най-дългото и страшно ехо в българската песен, поезия и публицистика. Чутовен човек, със сърце - динамит, с юмруци - бомби, с поглед на небесен властелин, със забележително чело – като връх Вола.

Национален революционер. Две думи, от които днес се срамуваме. Защото се отрекохме до три пъти от революциите, отричаме се и от националното, като не го зачитаме, отричаме се постепенно и от Ботьова, от неговата дума, дързост, дишане и драматичност. Завистниците го клеветят, че е ръгнал да мре, за да се увековечи чрез смъртта си. Той обаче не е имал избор – трябвало е да изгори завинаги, заедно с ненаписаните си писма, стихове и статии.

Защото е знаел, че въстанието е обречено – не можеш с черешови топчета и кремъклийки пушки да победиш цяла империя. Но е отишъл на самосмърт, за да чуе Европа, че има такъв наведен под хомота на робството народец, горд и героичен като него, висок и велик като него, гениален и господен като него.

Целият великолепен театър, който разиграва безподобният ни войвода при превземането на кораба ‛Радецки‛, чупенето на сандъците с градинарски сечива, преобличането в наперените униформи, арестуването на капитана и пращането на депешите-светкавици до двата най-известни за времето си европeйски вестника – всичко това говори за осъзната мисия, от която те побиват тръпки. И ти се пълнят с влага очите.

Защото на подобна свободна обреченост, пред подобен избор може да бъде изправен само галеник на съдбата, роден за безсмъртие. Роден да бъде пример и подражание на цял един народ. Който предпочита да мучи и да преживя, да бъде доен и ръган с остена, да бъде употребен за срамни удоволствия. Но светът не съди за нас по нашите недъзи, а по високосните ни личности. По отличните ни личности, а не по помиярите, които ни управляват като управители на глобалната империя.

Ботев би бил невъзможен днес, когато пращим от свобода. От свободата по време на демокрация. Храчихме по комунистите, че били първо интернационалисти, а след това патриоти, че при тях сме имали две родини-майки, но те се плашеха от Ботев, от Ботевското у този неботевски народ; и дебнеха, ако случайно пак се прероди Войводата, да му турят я каскет, я някаква партийна шапка. Но тогава Ботев не беше невъзможен. Напротив – би бил втори път убит от своите. Но запаметен като Чиляк с централно ч.

Днес Христо е немислим. Нито като поет, нито като вестникар, нито като певец на волното слово. Волнодумник като него щеше да бъде безработен учител. Журналист на свободна практика, която няма къде да се практикува. Хъш с хъс, ненужен и неуважаван заради острия си език, заради горестната си гордост и нечовешката си безкомпромисност.

Малко преди да го гръмнат, в четата пълзи змията на страха. Ботев е разстроен. С разкъсани от походите ботуши, с червени като рани от безсънието очи, прашен, жаден и зъл от безпомощността на народонаселението си, чието чедо е и той самият. Викат му, Войводо, дай да бегаме у Сърбия, тука ще ни смажат като въшки, а той мълчи страшно и гледа някъде през тях. Гледал е към нас, да види какъв отговор ще му дадем, ний, неговите следващи братци и сестрици, неговите чеда недоправени. Само един от щаба му възразява, че е свършено с тях като кауза, ако забегнат у Сръбско и си съхранят кожите. Но време за думане няма, турските орди налитат отново и ягнетата остават недопечени. Всички гушват пушките, пукот и пушек отвсякъде, а овчаринът плаче и стене - си иска паретата за обеда, който се върти на шиш и остава недокоснат.

Ботев гневно изругава: „Дайте му една кесия пари на тоя нещастник, ние за свободата му мрем, а той си жали жълтиците!‛

Това са може би последните думи на Войводата. Битката започва. Пищят джепанета. Мирише на барут и на кръв. След няколко исторически часа, разказват, след като са отблъснали османлиите, той заспал като труп. За около минута, две или три. Наобиколили го първите му воеводи. Той се стреснал и скочил на крака. Изправил се и паднал завинаги. От българско олово в сърцето. За да може четниците му да се усетят свободни от неговия авторитет, от неговия поглед, от неговата божественост. Свободни да изберат страха и срама да се молят за пощада. Да се крият като лалугери из кошари и махали. Докато ги настигне бесилото или ятагана.

И Ботев, и Левски нямат гроб. Сигурно се знае къде са им костите, но за наказание не ни е казано. Не ни се казва. Щото не ги заслужаваме. Като единици и като сумарно стадо. Като индивиди и като масовка за митинги. Но ние не знаем, че сме наказани – знаем само откъде се влага ранъта и откъде се изхожда. Защото сме обикновени хора и борбата за парчето хляб наш насушний е по и над всичко. Живеем наврени в хляба като червяци и за никакви прилики с Ботев не щем да чуем. Защото сме прости хора, от фабрики и канцеларии. И не живеем с литературата и с родната история, а в безродното ни отечество, сред българските башибозуци, в центъра на безкрайното собственоръчно иго.

Не Ботев, не Левски, не Раковски или Бенковски са нужни днес. Нужен ни е онзи бъзльо, който се е осмелил отдалеко да целуне тялото човешко на дивния дух, наречен Христо Калоферчето... Той ни е много нужен сега – да се огледа наоколо, да потърси с поглед нещо подобно, да занича час или два около себе си и в нас, пък като не найде кой е за пушване, да се пушне сам и да се свърши с рода му на мерзавците.

Додето не открием и не разпознаем мерзавците между нас си, ще патим и ще се разбягваме като уплашени четници, немили-недраги из странство. Ще бягат чедата ни от нас и ние от нашите отци и майчици. И все по-често ще забравяме за какво им хвръкнаха главите на онези юначни момчета, от които и семка не остана. А само кръв напусто май пролята и легенди, които не стават за хапване.

54
БЗНС се формира като масова партия със съсловен характер в началото на 20-век. След поредицата войни и компрометирането на традиционните партии БЗНС овладява политическата власт, първоначално в коалиция а в последствие и самостоятелно. В условията на разруха на националното стопанство, изострено социално напрежение, след като получава изпълнителната власт, правителството на БЗНС предприема извършването на няколко реформи.

2. Аграрната реформа
Чрез нея лидерите искат да смекчат тежките последици от разорителните войни. Двете национални катастрофи поставят селското население в затруднено положение и в условия на пълно разорение. След войната в страната се появява глад за земя. Причините са две - Ньойския договор и бежанците. По статистически данни към 1908 близо 300 000 селски семейства страдат недостиг на обработваема земя. Те притежават средно по около 30 дка, което е крайно недостатъчно, за да осигури прехраната им.

3. Съдържание на аграрната реформа
  Закон за увеличаване размера на държавните земи (1920)
 на отчуждаване подлежат и се обявяват за държавни всички необработвани непосредствено от собствениците им земи
-   частни ниви и ливади над 300 дка
-   гори и пасища в полски райони над 200 дка
-   гори и пасища в планински райони над 500 дка
-   всички спорни общински мери и гори, които не са решени в тримесечен срок от влизането в сила на закона
 законът дава възможност на собственици, които притежават земя, но не я обработват непосредствено, да запазят собствеността си до 300 дка, при условие, че декларират, че в три годишен срок ще ги използват за индустриални предприятия, свързани със селското стопанство или ще превърнят в лозя, овощни градини, изкуствени ливади
 замисълът е да се преструктурира сравнително изостаналото ни земеделие и да се превърне в модерно и проспериращо стопанство
 земята се набира в Държавен поземлен фонд
 законът обявява за недействителни всички продажби на земи, които попадат под разпоредбите му
 отчуждаваните земи се заплащат на техните собственици
- за земи до 100 дка - на базата на средната пазарна цена на земята за последните 10 години
- за земи над 100 дка – отчислява се процент в полза на фонда (10-50%). Размерът на отбива расте пропорционално на количеството отчуждавана земя.
 заплащанета на отчуждената земя става от БЗБ (Българска Земеделска Банка) но не в брой, а в облигации
 чрез закона правителството иска да осигури достатъчно имоти, с които да оземли малоимотните и безимотни селяни и бежанци

  Правилник за приложението на Закона за увеличаване размера на държавните земи
 създават се специализирани структури във връзка с осъществяването на аграрната реформа, чиято организация и правомощия урежда Правилника
- Дирекция на трудовата поземлена собственост при Министерството на земеделието и държавните имоти
- по места – окръжни и общински комисии за трудовата поземлена собственост

  Закон за трудовата поземлена собственост (1921)
 чрез него водачите на БЗНС искат земята да принадлежи на онези, които я обработват, а държавата да осигури на нуждаещите се селяни размери съответстващи на трудовите ресурси на всяко селско семейство
 преутвърждава максималните размери на собственост върху полски имоти установени от ЗУРДЗ
 според него всеки земеделски стопанин може да притежава толкова земя, колкото му е нужна да влага в нея своя и на членовете на семейството си труд
 максимално допустимият размер на поземлена собственост се ограничава до 300 дка ниви, ливади, лозя, розови градини и хмел и се разрешава само на онези собственици, които се занимават непосредствено със селскостопанско производство
 във всички останали случаи лицата, незанимаващи се пряко със земеделие, и ако са несемейни, могат максимум да притежават до 40 дка, семейни без деца - 50 дка и за всяко следващо дете се прибавят по още 10 дка, но не повече от 100 дка
 в закона се дава определение на понятието “семейство’ – “най-малко 2 лица, които се намират във възходящо или низходящо родство”
 както процесът на отчуждаване, така и оземляването се извършва възмездно. Лицата, получаващи земя от фонда, трябва да я заплатят по средната пазарна цена за последните 10 години, но увеличена с 20 % , която горница се включва във фонда за трудовата поземлена собственост
 оземлените лица нямат право да продават, даряват или залагат получената земя за 20 години
 кредитирането на селското население също се урежда. Постановява се БЗБ да отпуска за нуждите на оземлените селяни ипотечен кредит при благоприятни улсовия за 30 годишен срок и 50-годишен за бежанците

  Закон за търговия със зърнени храни и произведения от тях (1921)
 създава се Консорциум, обединение на Народната, Земеделската и Кооперативната банка, Общия съюз на земеделските кооперации и Съюзната земеделска коооеративна банка.
 с Консорциума се установява практически държавно-кооперативен монопол и се ограничава частната търговия в сферата със зърнени храни и земеделски произведения
 земеделските кооперации започват да играят ролята на посредник между селяните-производители и Консорциума
 външната търговия със зърнени храни и произведения от тях се монополизира от държавата. Износът се разрешава само на Консорциума. По изключение земеделските кооперативни синдикати могат също да осъществяват експорт.
 вътрешната търговия е свободна, но търговците-житари са длъжни да уведомяват Консорциума и да дават справки за своята дейност
 лицата, които се занимават с търговия на зърнени храни, нямат право да ги задържат за повече от 2 месеца
 създава се механизъм за осигуряване на прехраната на населението, което се вменява като задължение на общините. За целта Консорциумът се задължава за изгради складове за храни, откъдето при нужда общините ще могат да закупуват храни на "приемливи" цени.

Законът просъществува малко - опозицията се противопоставя с мотива, че се нарушава свободата на търговията.

  Закон за търговията със зърнени храни и произведенията от тях (септември 1921)
С него се отменя стария, като се постановява, че търговията със зърнени храни и произведения от тях е свободна.

55
За да се говори за наследство и наследствено право, преди всичко трябва вече да съществува частната собственост - колективна такава не може да се наследява. Интерес за развитието на наследственото право като правен отрасъл има имотната прослойка. Наследство наричаме имуществото на дадено лице, което остава след неговата смърт (това имущество може да включва както земя и имоти, така и права и задължения).
Българското средновековно наследствено право се урежда в Еклогата и в Синтагмата на Матей Властар.

2) Начини на наследяване

 Наследяване по завещание
Завещанието е едностранен договор, формален (изисква се някаква форма за валидност от закона), завещателят може да го отмени ако реши, правен акт, с който едно лице се разпорежда с имуществото си след своята смърт. Съответно завещанието може да влезе в сила едва след смъртта на завещателя. Валидно е последното по време завещание, в случай че лицето е изготвило повече от едно такова. Предходното би могло да бъде валидно само в частта, в която не противоречи с последното.
За да е валидно едно завещание, според Еклогата има няколко изисквания:
>> Завещателят трябва да бъде пълнолетен (над 15 г. за мъже и 13 г. за жени), душевно здрав и собственик на вещта;
>> Формата на завещанието може да бъде и писмена, и устна;
>> Завещанието трябва да бъде изготвено пред свидетели - 7 или 5 души, допускат се 3 в извън населено място или 2, ако войник прави завещание на бойното поле. Те трябва да присъстват едновременно на място, а ако формата е писмена - да се разпишат;
>> В Еклогата има разпоредба, която защитава децата, според нея винаги има запазена за тях част от имуществото на техния родител, която при всички положения остава за тях. Това е т.нар. фалкидиева четвърт, като размерът й зависи от броя на децата: до 4 деца - 1/3, над 5 - 1/2). С останалата част от имуществото си, лицето разполага както намери за добре.
>> Според Еклогата, ако от брака няма деца, съпругата получава 1/4 от наследството.

 Наследяване по закон
Това става в случай, че няма завещание, имуществото се наследява от кръвните роднини.
Кръвно родство е налице между лица, произхождащи едно от друго (права линия) или които имат общ родоначалник (съребрена линия). Степента на родство се определя посредством броя раждания, които стоят между две лица.

Права линия
майка/баща <> дете   I степен
баба/дядо <> внук   II степен
прабаба/прадядо <> правнук   III степен

Съребрена линия
брат <> сестра   II степен
чичо/леля <> племенник   III степен
първи пратовчеди   IV степен

 Групи законни наследници
>> низходящи
Надолу по правата линия; ако има деца, внуците не наследяват; децата наследяват по равно, независимо от пола. Те могат да бъдат лишени от наследство в случай на: побой над наследодателя; тежка обида над него; отправяне на обвинение за престъпление към него; конспирация против неговия живот; магьосничество, отказ за встъпване в брак при девойките и др.
>> възходящи
Нагоре по правата линия;
>> братя и сестри - ако пълнокръвните братя и сестри са мъртви, наследяват децата им (първите братовчеди);
>> еднокръвни (общ баща, различни майки) и едноутробни (обща майка, различни бащи) братя и сестри;
>> останалите съребрени роднини .
Съпругът (съпругата) не е кръвен роднина, стои едва след петте групи наследници. Ако наследодателят няма кръвни роднини от петте групи, а има съпруга - тя наследява половината от имуществото му, като другата половина се дава на държавата. Ако няма съпруга, наследството се дели между държавата (1/2) и църквата (1/2).

Приемане на наследството:
Наследниците трябва да направят волеизявление, че приемат наследството (то може да включва и права и задължения). То бива: изрично (устно или писмено), мълчаливо (показва, че приема наследството само с действията си);
Може да бъде и направо или по опис (изписвайки какво е приел).

56
 Рентата съвпада с данъците, които населението изплаща;
 Селяните са зависими, което се обяснява с поданството им към държавата-собственик;
 Спахиите притежават само правото на ползване, а не право на собственост върху земята.

В Османската империя социално-икономическите отношения са от феодален тип - земята се използва като основен източник на богатства, което управляващата прослойка осъществява чрез отнемане на част от продукцията на селячеството.
При нахлуването си в българските земи, османските турци се сблъскват с едни по-развити феодални отношения. Този сблъсък неминуемо оказва влияние върху османското общество и правния му режим на поземлена собственост. Той претърпява развитие в периода XV-XIX в., така в края на периода вече съществуват форми, непознати в началото на владичеството. Успешните войни до XIV в. осигуряват централизацията на империята и осъществяват безпроблемно аспирациите на феодалната прослойка. Така се създава военно-ленната поземлена система.
По инициатива на кадъ-аскера се създава държавна хазна (бейт-юл-мал) през 1368 г. Включвайки в нея завладените земи, султанът ги превръща в държавна собственост*. Според Шериата Османската империя е върховен суверен (като такъв, тя създава юридическите правила на земята, а чрез органите си, тя следи за спазването на този юридически режим) и върховен собственик на земите в нейните предели (като такъв тя притежава правото на собственост, разпореждане, ползване и плодосъбиране.


2) Форми на поземлена собственост
 Военно-ленна
Това е основната форма на собственост през XV-XVI в. - съчетание на право на собственост на държавата и право на владение на спахиите и селяните. Така земята се разпределя, а продукцията се събира като поземлена рента. Формира се под влияние на византийската прония, тя е икономическа основа на военизираната османска държава. В края на XVI - началото на XVII в. тя започва да клони към упадък, в следствие на което феодалите започват да отделят по-голямо внимание на спахилъците. Производството нараства, излишъкът се използва за търговски цели и военно-ленната форма на собственост се изменя. Възниква борба между отделните фракции, в която доминират т.нар. нови феодали (те не са пряко свързани с военната служба и се опитват да отстранят спахиите). Тя обаче е трудна и продължителна заради консервативния характер на Шериата - продължава близо 250 години. През 30-те години на XIX в., след ликвидирането на еничарския корпус, се осъществява и окончателната промяна в поземления правен ред. Махмуд II отменя военно-ленната система, с което се създава 1) чифликчийството, а другите останали земи се включват в 2) държавен поземлен фонд. Тези земи, за които имат тапия селяните запазват, като вече плащат данък само директно на държавата.

3) Закон за земите (1858)
>>> Той нормира три вида собственост:
 Пряка държавна собственост
Състои се от няколко категории земи: 1) мирие (обработваеми земи извън населени места; владеят се от селяните чрез тапия), меват (пустеещи земи; не могат да се ползват от никого, предназначението им е за увеличаване при нужда на земите на чифликчиите) и метруке (земи за общо ползване, в зависимост от това кой ги ползва се делят на такива, които се ползват от неограничен кръг ползватели - пътища, пазари, площади; и на такива, които се ползват от ограничен кръг ползватели - от определени селища или група от селища - такива са гори, пасища и др.
 Вакъфска собственост
Това е черковната собственост върху земята, както и върху имоти. Вакъфирането е акт (в писмен вид), с който мюсюлманските духовници (едни лице съответно) посвещава имуществото си общополезни цели. Това трябва да се извърши пред кадията, а за да вакъфира едно лице трябва да е пълнолетно, душевно-здраво и платежоспособно. Ако то е пълен собственик на земята, то вакъфската собственост е пълна (мюлк), а ако не е пълен, то тя е разделна (мирие) - те се вакъфират съ ссъгласието на султана.
 Частна поземлена собственост
Това са земите мюлк. В българските земи е познат поземленият мюлк - земи в населено място, допълнение към жилищни сгради и не по-големи от 1/2 дюмюн.

57

Царските грамоти се издават от владетеля и по своя характер са официален домашен юридически извор, представляват оригинално и автентично доказателство. Тези актове на владетелската канцелария са с голямо и първостепенно значение.

Българските царски грамоти са създадени по византийски модел, не са написани в еднакъв размер (най-малка е Брашовската, а най-голяма е Рилската). Съгласно изписването, те се делят на два вида:
>> Тези, които дават права и привилегии на чуждестранни търговци (Брашовска и Дубровнишка) са царска заповед (оризмо). Те са по-скоро бедни откъм съдържание.
>> Тези, които са оформени като дарствени актове и с които се дава собственост и привилегии на феодалите. От своя страна те са три вида:
- хрисовул или хрисовулис (златопечатническо слово) - те са подпечатани със златния печат на царя;
- аргировул - със сребърен печат;
- моливдовул - подпечатани с оловен печат.
Запазените от този вид български царски грамоти са със златен печат.
Всички те се отнасят за манастири, а имената идват от името на съответния манастир. Но това не е причина да смятаме, че практиката е била да се надаряват само манастири.

Хрисовулите от своя страна се състоят от три части: уводна част (аренга) - описва се колко е важно царете да даряват манастирите, като обаче не всички запазени хрисовули имат уводна част; същинска част (диспозитив) - посочва адресата и дарението; заключителна част - съдържа санкция за този, който наруши царствената грамота, като тя има духовен характер (най-често "Който нещо им напакости, велик гняв ще понесе от царството ми"). Накрая се поставя името на владетеля заедно с датата на грамотата.

Царските грамоти от XIII в. са написани върху специална хартия, а тези от XIV в. - върху пергамент. В повечето случаи мастилото е черно, като името на владетеля се изписва с червено. Въпреки, че следват византийския модел на изработка, между българските и византийските владетелски грамоти има и разлики - докато първите могат да се издадат и извън столицата, то вторите не могат. Също така византийските се подписват собственоръчно от владетеля, а в българските името на владетеля се изписва от писаря.

2) Съдържание
До днес са известни 8 царски грамоти:
- Ватопедска (1230) - от цар Иван Асен II - за манастира "Св. Богородица Ватопедска" на Атон;
- Дубровнишка (1230) - от цар Иван Асен II - за дубровнишките търговци;
- Зографска (1342) - от цар Иван Александър - за манастира "Св. Георги Зографски" на Атон;
- Мрачка (1347) - от цар Иван Александър - за манастира "Св. Никола" в местност Мраката, до София;
- Витошка (1382) - от цар Иван Шишман - за манастира "Св. Богородица" при Драгалевци, Витоша;
- Рилска (1378) - от цар Иван Шишман - за Рилския манастир;
- Брашовска - от цар Иван Срацимир - за брашовските търговци;
- Виргинска - от цар Константин Тих Асен - за манастира "Св. Георги" в областта Вергина, Скопско. Тя е по-скоро късен фалшификат, но възпроизвежда разпоредби от оригинални грамоти.

58
НАП съобщи че е утвърден нов образец на декларация по чл. 14 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти.

новия образец можете да изтеглите от тук
http://www.nap.bg/document?id=3075

59
Кризата в Гърция засяга България и Румъния
Гръцките банки вече няма да могат да се финансират, което означава, че същото важи и за техните клонове в чужбина, така че кризата в Гърция засяга банковата система в Румъния и България.
Това пишат няколко румънски вестника, като се позовават на доклад на японската банка Номура, цитиран в блог на в. „Файненшъл таймс“.
Вчера международната рейтингова агенция „Стандард енд Пуърс“ понижи рейтинга на четири гръцки банки – Националната банка на Гърция, „EFG Eurobank Ergasias“, „Алфа Банк“ и банка „Пиреус“ от „В“ на „ССС“ с негативна перспектива, посочват вестниците, като се позовават на агенция Аджерпрес. Гърция стана страната с най-нисък рейтинг в света, отбелязва „Евениментул зилей“.
Вестникът цитира мнението на зам.-управителя на Румънската национална банка Кристиан Попа, че понижаването на рейтинга на Гърция няма да се отрази на обменния курс на леята.
В доклада на японската банка Номура се посочва, че гръцките банки в Румъния, където ликвидността е относително добра, но и в България, в по-малка степен, финансират банките-майки в Гърция.
Клоновете на гръцките банки в Румъния и България са достатъчно добре капитализирани, но това в голяма степен се дължи на Инициативата от Виена от 2009 г., чрез която банките-майки бяха задължени да запазят присъствието си в Източна Европа.
Това е трудно за постигане в момента, когато се обсъжда втори кръг на Инициативата от Виена, смятат анализаторите от Номура.
В. „Евениментул зилей“ отбелязва, че основните банки в Гърция присъстват и на румънския пазар. Националната банка на Гърция е мажоритарен собственик на „Банка Ромъняска“, „EFG Eurobank“ контролира „Банкпост“, а банките „Алфа банк“ и „Пиреус“ присъстват на румънския пазар под същото име.
Техните активи са над 10 милиарда евро, допълва „Ромъния либера“ и посочва, че финансовите институции са в опасност да не могат да получават повече спешно финансиране от Европейската централна банка или от частни институции, представени на финансовите пазари.
http://www.sobstvenik.com/?p=2954

60
Ето текста на закона с промените

Можете да го изтеглите от прикачения файл


Закон за изменение и допълнение на Закона за опазване на земеделските земи

 
УКАЗ № 103
На основание чл. 98, т. 4 от Конституцията на Република България
ПОСТАНОВЯВАМ:
Да се обнародва в „Държавен вестник“ Законът за изменение и допълнение на Закона за опазване на земеделските земи, приет от ХLI Народно събрание на 11 май 2011 г.
Издаден в София на 17 май 2011 г.
Президент на републиката: Георги Първанов
Подпечатан с държавния печат.
Министър на правосъдието: Маргарита Попова
ЗАКОН
за изменение и допълнение на Закона за опазване на земеделските земи (обн., ДВ, бр. 35 от 1996 г.; изм., бр. 14 и 26 от 2000 г., бр. 28 от 2001 г., бр. 112 от 2003 г., бр. 18, 29 и 30 от 2006 г., бр. 13 и 64 от 2007 г., бр. 36 и 43 от 2008 г., бр. 10 и 103 от 2009 г., бр. 87 от 2010 г. и бр. 19 от 2011 г.)
§ 1. В чл. 2 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 4:
„(4) Строителство в земеделските земи без промяна на предназначението им може да се извършва за оранжерии, а за обекти, чиито функции са свързани със земеделското предназначение на земята – при условия и по ред, определени с наредба на министъра на земеделието и храните и министъра на регионалното развитие и благоустройството.“
2. Досегашната ал. 4 става ал. 5.
§ 2. В чл. 17 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1, т. 1 след думите „50 дка“ се добавя „от пета до десета категория или не е поливна“.
2. В ал. 4 думите „и член на Комисията за земеделските земи или експерт на Министерството на земеделието и храните“ се заличават.
§ 3. Създава се чл. 17а:
„Чл. 17а. (1) Промяна на предназначението на земеделски земи за неземеделски нужди може да се допуска за:
1. изграждане на обекти на техническата инфраструктура по смисъла на Закона за устройство на територията;
2. създаване на нови или разширяване строителните граници на съществуващи урбанизирани територии (населени места и селищни образувания);
3. създаване или разширяване границите на отделни урегулирани поземлени имоти извън строителните граници на съществуващи урбанизирани територии (населени места и селищни образувания).
(2) Не се изисква промяна на предназначението на земеделски земи за изграждането на линейни обекти на техническата инфраструктура, когато те не са разположени на повърхността на терена. В тези случаи се утвърждава само трасе на обекта.“
§ 4. В чл. 18 думата „площадки“ се заменя с „площадка и/или трасе“.
§ 5. В чл. 20а, ал. 2 се правят следните изменения:
1. В изречение първо думите „7-дневен срок“ се заменят с „30-дневен срок“.
2. Изречение второ се изменя така: „Положителното решение е основание за издаване на разрешение за изработване на подробен устройствен план при условията и по реда на Закона за устройство на територията.“
§ 6. В чл. 21 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинеи 1 и 2 се изменят така:
„(1) За всеки обект, който се предлага да бъде изграден или разширен върху земеделски земи, се определя необходимата площадка с проект за подробен устройствен план, а за линейните обекти на техническата инфраструктура – трасе с предварителен проект по чл. 126, ал. 6, т. 1 от Закона за устройство на територията. За определянето на площадките и трасетата се изискват и влезли в сила решения или становища, издадени по реда на глава шеста от Закона за опазване на околната среда и по чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие.
(2) Едновременно с основната площадка или трасе се определят необходимите спомагателни и допълнителни площадки и трасета за осигуряване на транспортен достъп чрез път с трайна настилка, за електроснабдяване, водоснабдяване, събиране или отвеждане на отпадни води, терени за временно ползване и други, свързани с изграждането и/или с ползването на обекта.“
2. Създава се нова ал. 3:
„(3) За обекти, за които транспортният достъп се осъществява по селскостопански пътища и се предвиждат дейности, свързани с използването на транспортни машини с габарити или други технически характеристики, различни от предвидените за селскостопанските пътища, промяна на предназначението на земята за пътя се извършва по общия ред едновременно с основния обект.“
3. Досегашната ал. 3 става ал. 4 и в нея накрая се поставя запетая и се добавя „и в други случаи, определени с правилника за прилагане на закона“.
4. Създава се ал. 5:
„(5) Когато за обектите се изисква предлагането най-малко на две площадки или трасета, площадките се определят с предварителен проект за подробен устройствен план, а трасетата за линейните обекти на техническата инфраструктура – с предварителен проект с варианти на трасето по чл. 126, ал. 6, т. 1 от Закона за устройство на територията.“
§ 7. В чл. 23 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1 и в него думите „за държавни и общински нужди“ се заличават, а числото „100“ се заменя с „500“.
2. Създават се ал. 2 и 3:
„(2) При изграждане на национален обект по смисъла на Закона за държавната собственост или на общински обект от първостепенно значение по смисъла на Закона за устройство на територията ал. 1 не се прилага.
(3) Изграждането и/или разширението на обекти за производство на електрическа енергия от възобновяеми енергийни източници, използващи фотоволтаични (слънчеви) системи, освен в случаите, когато производството на електрическа енергия се използва за собствени нужди, се допуска върху неполивни земеделски земи от пета до десета категория или некатегоризируеми.“
§ 8. В чл. 24 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 1 се изменя така:
„(1) След съобщаването по реда на чл. 24а за решението за утвърждаване на окончателна площадка или трасе собственикът на земята или инвеститорът на обекта внася подробния устройствен план за определената площадка или парцеларния план за определеното трасе за одобряване при условията и по реда на Закона за устройство на територията, с който се доказват конкретният размер и границите на необходимата земеделска земя.“
2. В ал. 2:
а) в изречение първо думата „одобрен“ се заменя с „влязъл в сила“ и след думите „инвеститорът на обекта“ се добавя „или лицето, което има право да строи в чужд имот“;
б) в изречение второ думите „14-дневен срок“ се заменят с „30-дневен срок“.
3. Създават се нови ал. 5 и 6:
„(5) Решението за промяна на предназначението на земеделската земя губи правно действие, когато:
1. в тримесечен срок от съобщаването по реда на чл. 24а не е заплатена таксата по чл. 30, или
2. в тригодишен срок от влизането в сила на решението за промяна на предназначението не е поискано издаването на разрешение за строеж на обекта, или
3. в 6-годишен срок от влизането в сила на решението за промяна на предназначението изграждането на обекта не е започнало.
(6) При изграждане на обекти за държавни и общински нужди, за които се провеждат отчуждителни процедури, ал. 5 не се прилага.“
4. Досегашната ал. 5 става ал. 7.
5. Досегашната ал. 6 става ал. 8 и в нея думите „ал. 5“ се заменят с „ал. 7“.
§ 9. Член 24а се изменя така:
„Чл. 24а. Решенията по чл. 22, ал. 1 и чл. 24, ал. 2 на комисиите по чл. 17, ал. 1 се съобщават по реда на Административнопроцесуалния кодекс на заинтересуваните лица и могат да се обжалват при условията и по реда на същия кодекс.“
§ 10. В чл. 25 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1:
а) изречение първо се изменя така: „Препис от решението за промяна на предназначението на земеделски земи за неземеделски нужди се издава на заявителя след представяне на копие от молба и документ за заплатена такса за отразяване на решението в кадастралната карта, съответно в картата на възстановената собственост.“;
б) в изречение трето думите „ал. 5“ се заменят с „ал. 7“.
2. В ал. 2 след думата „собственика“ се поставя запетая, добавя се „на инвеститора, или на лицето, което има право да строи в чужд имот“ и се поставя запетая.
3. Създават се ал. 3 и 4:
„(3) Препис от решението за промяна на предназначението на земеделски земи за неземеделски нужди се изпраща от комисиите по чл. 17, ал. 1 на общинската администрация по местонахождението на имота и на компетентната дирекция на Министерството на земеделието и храните.
(4) Министърът на земеделието и храните публикува на интернет страницата на министерството решенията на Комисията за земеделските земи по чл. 40. Директорът на съответната областна дирекция „Земеделие“ публикува на интернет страницата на областната дирекция решенията на комисията по чл. 17, ал. 1, т. 1.“
§ 11. В чл. 26 думите „ал. 5“ се заменят с „ал. 7“.
§ 12. В чл. 27, ал. 2 навсякъде думите „една година“ се заменят с „три години“.
§ 13. Член 29 се изменя така:
„Чл. 29. (1) Промяната на предназначението на земеделски земи от държавния или от общинския поземлен фонд, необходими за изграждане на обекти на техническата инфраструктура или на други обекти от лица, на които продажбата или учредяването на право на строеж или сервитути върху държавни и общински имоти се извършва без търг или конкурс по силата на закон, може да се извърши за тяхна сметка след решение за предварително съгласие на министъра на земеделието и храните, съответно на общинския съвет за изработване на подробен устройствен план, въз основа на подадено от тях заявление. С решението министърът на земеделието и храните, съответно общинският съвет определя и срока на валидност на предварителното съгласие.
(2) Към заявлението по ал. 1 се прилагат:
1. копие от документа за регистрация или единен идентификационен код съгласно чл. 23 от Закона за търговския регистър, когато заявителят е юридическо лице или едноличен търговец, или копие от документа за самоличност, когато заявителят е физическо лице;
2. картен материал с отразено проектно ситуационно разположение на площадките или трасетата в имота от държавния поземлен фонд с координати на чупките;
3. предварителни (прединвестиционни) проучвания.
(3) След утвърждаване на площадка (трасе) и при влязъл в сила подробен устройствен план за земите по ал. 1 министърът на земеделието и храните или оправомощено от него длъжностно лице, съответно общинският съвет продава земите или учредява ограничени вещни права или сервитути върху тях.
(4) Извън случаите по ал. 1 промяна на предназначението на земеделски земи от държавния или от общинския поземлен фонд за нуждите на физически или юридически лица може да се извършва, след като лицата ги придобият в собственост или им бъде учредено право на строеж върху тях или сервитути.“
§ 14. В чл. 30 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1, изречение първо след думата „земя“ се поставя запетая и се добавя „когато не е от общинския поземлен фонд“.
2. Създава се нова ал. 2:
„(2) При промяна на предназначението на земеделска земя от общинския поземлен фонд, включително в случаите по чл. 29, ал. 3 и 4 за земите от общинския поземлен фонд, се заплаща местна такса, определена от общинския съвет.“

Страници: 1 2 3 [4] 5 6 ... 11